2 Ağustos 2011 Salı

Bmw Tarihi(Tarihçesi)

BMW (Bayerische Motoren Werke AG'nin kısaltması)(Türkçe: Bavyera Motor Fabrikası A.Ş.), Alman otomobil ve motosiklet üreticisi. BMW ayrıca, Mini ve Rolls-Royce, otomobil şirketlerinin sahibidir.

Üretildiği ülke: Almanya
Kurulduğu Yıl: 1913
İsmi Nereden Geliyor: Bayerische Motoren Werke ( Bavyera Motor Fabrikası )
Kurucusu: Karl Friedrich Rapp
Amblemin Anlamı: BMW ilk olarak uçak motoru üretimi yapan bir firmaydı. Bu yüzden parçalı amblemin mavi kısmı gökyüzünü beyaz kısmıda uçak pervanesini temsil etmektedir.


Şirketin sloganı ve resmi kurumsal dili İngilizcedir. Sloganı 'The Ultimate Driving Machine' yani 'En Gelişmiş Sürüş Makinası'. Bu sloganla, ünlü Alman teknolojisini ve AR-GE'deki kendine güveni vurguluyor.

Şirket, 1913 yılında Karl Friedrich Rapp tarafından Almanya'nın Münih kentinde kurulmuştur ve mimari olarak meşhur merkezi halen oradadır. İlk zamanlarda sadece uçak motoru üreten şirket, 1928 yılında satın aldığı Fahrzeugtechnik Eisenach A.G. otomobil şirketinden sonra otomobil üretiminine girmiştir. BMW ilk otomobil seri üretimini 1929'da 3/15 PS ismindeki otomobil ile başlamıştır.

BMW ilk olarak uçak motoru üretimi yapan bir firmaydı. Bu yüzden parçalı amblemin mavi kısmı gökyüzünü beyaz kısmıda uçak pervanesini temsil etmektedir.

Model Açılımları şunlardır:

* 000 i = İnjection(Benzinli),
* 000 x = 4 Çeker ,
* 000 ti = Compact ,
* 000 ci = Cabriolet, Coupe
* 000 d = Dizel ,
* 000 xd = Dizel + 4 Çeker,
* 000 Li = Long (Uzatılmış karoser) ,
* 000 Ld = Long + Dizel ,
* Z0 = Z Series (Sport Roadster Serisi) ,
* X0 = X Series (Arazi Serisi) ,
* 1xx = 1 Serisi Kompakt Sınıf,
* 3xx = 3 Serisi Orta Sınıf ,
* 5xx = 5 Serisi Orta Üst Sınıf ,
* 6xx = 6 Serisi Sport Coupe Sınıfı ,
* 7xx = 7 Serisi Üst Sınıf ,
* Mx = M Serisi (Performans ve Sportif Araçlar),
* Bx = Alpine Serisi
1946
Savaş sonrası Almanya’da BMW motorlarına ait parçalar tencere ve diğer mutfak eşyaları olarak kullanılmaya başlandı.

1947’de BMW fabrikalarındaki malzemeler 17 ülkeye dağıtılırken, bir çoğu ise adreslerine ulaşamadı.

1948’de İngiltere’de Arlington-Fraser-Nash ve Bristol isimli üreticiler lisanslı BMW araçları üretmeye başladılar. Bu araçlar Cenova Motor Fuarında sergilendi

1949
BMW 1941’den beri tasarlanan ilk motorsikletini, yasağın kalkmasının artından New York’ta sergiledi.

1950
İlk Boxer motorlu BMW motorsikleti olan BMW R 51/2 üretim bantlarındaki yerini aldı.

1951
BMW 501 – Baroque Angels
Savaş öncesi 2L 6 silindir bir motorun geliştirilmiş versiyonuna sahip olan araç BMW’nnin yeni sedan sınıfındaki temsilcisi oldu.

1954’te BMW 502 Cenova Motor Show’da tanıtılırken taşıdığı 2,6L V8 motor, %50 daha fazla güç üretmekteydi ve savaş sonrası Almanya’da üretilen ilk V8 motora sahipti. Bir öğretmenin aylık maaşının 200-300DM arasında olduğu dönemde, sedan, cabrio ve coupe olarak satılan BMW 502, 17bin DM’den başlayan fiyatlarla satılmaktadu. Sonraları 502’ye 3,2L’lik yeni bir V8 takıldı.

1959’da satışa sunulan 3,2L Super’de önlerde disk frenler standart olarak sunulmaktadyı. 1961’de 501’in üretimi sona ererken, 502’nin 2,6L’lik versiyonu 2600 adını alırken, 3,2L’lik versiyon 3200S olarakta bilinen 3200 Super adını aldı. 160bhp gücüyle Dünya’nın En Hızlı Sedan’ı ünvanını aldı.
Count Goertz tarafından tasarlanan 503, 1955’te Frankfrut Otomobil Fuarında tanıtıldı. 1956 ile 1960 yıllarında 139 adet üretilen araç, Almanya’da üretilen ilk elektrik tavanlı cabrio ünvanına sahip.

1952 yılına gelindiğinde BMW’nin motorsiklet üretimi 3 yılda 10.000’den 30.000’e yükseldi. 1953te 100.000.’ci BMW motorsikleti R67/2 üretim bandından geçti.

502 cabrio’nun üretildiği 1954 yılında, BMW World Motorcycle Sidecar ‘ın şampiyonu oldu ve tam 20 yıl boyunca bu ünvanını korudu. (Motorscycle Sidcar: Yanında yolcu kabini olan motorsikletler)

1955
Frankfurt Otomombil Fuarı’nda BMW 507 tanıtıldı.

Toyota 2000GT Coupe, Porsche 911 gibi araçların tasarımında da rolü bulunan Alman Endüstri Mühendisi Albrecht von Goertz’in tasarladığı araç, birini Elvis Presley satın alırken, toplamda 252 adet üretildi.
4 ileri kademeli şanzımana sahip araçta 150bhp gücünde 3,2L V8 motor bulunuyordu ve şasisi hafif alaşımlardan oluşuyordu.
Güncel modellerden BMW Z8’in tasarımında büyük etkisi olan ve koleksiyoncularıın peşinde en çok koştuğu araçlardan olan 507, maliyetleri ksımak açısından sınırlı sayıda üretildi. Öyle ki, BMW satılan her 507’den para kaybediyordu.

1956

Yuvarlanan yumurta lakaplı BMW Isetta 50’li yılların en pöpüler ufak araçlarından oldu.

Tek silindirli BMW motorsiklet motoru taşıyan otomobil, 4 ileri şanzımana sahipti ve 85kmh son hıza sahipti. Yakıt tüketimi ise 63mpg idi.
1958 yılında $1.093’e Isetta alınıyordu.
Küçük mesafe ekonomi aracı sınıfında zirveye oynayan Isetta 250 ve 300’ün ardından BMW R67 motoru taşıyan Isetta 600 satışa sunuldu.
Konvensiyonel bir arka aksın eklendiği araçta, ilk kez yarı bağımsız süspansiyon kullanıldı ve sonraki 40 yıl boyunca neredeyse tüm BMW modellerinde kullanıdı.

1959

507’nin neden olduğu büyük mali kayıplar sonrası Daimler-Benz ile bir birleşmenin planları konuşmaya başlayan firma, yönetim kurulu başkanı Kurt Golda’nın, en büyük ortak Herbert Quandt’ı BMW’nin bir geleceği olduğuna ikna etmesi ile bu plandan vazgeçti.

1960

BMW 700

Isetta ile oluşan küçük araç imajından kurtulan BMW, yeni modeli BMW 700 ile mali zorluklarından da sıyrıldı ve kaliteli performanslı otomobiller sınıfında yerini sağlamlaştırdı.

Giovanni Michelotti tarafından tasarlanan araç ilk olarak 2+2 Coupe olarak piyasaya sürüldü. Sonraları 2kapılı Sedan karosere kavuşan BMW 700i 1961’de daha uzun ve lüks bir model olurken, 1962’de BMW LS olan ismi, 1963’te BMW 700CS oldu.

700c’lik BMW R67 motoruyla üretilen BMW 700, 1960 ile 1965 arasında 22 uluslarası yarışı kazandı. Bir çok zaferini kendisinden oldukça güçlü olan araçlara karşı kazanan BMW 700’ün sırrı, arkada konumlandırılan motoru, mükkemel fren ve yol tutuş performanslarında yatıyordu.

1959 yılında 30bhp gücündeki motoruyla tanıtılan BMW 700, 1960 yılıdan 40bhp’şlik sport Coupe verssiyonuna kavuştu.
Çift solex karbüratörler, kısa emiş manifoldu, silindir kaflarının ve egzantrik millerinin modeifiye edildiği 700Sport modeli 75bhp gücündeydi ve 170kmh hıza ulaşabiliyordu.
1965’te önce Coupe ve Sedan, bir kaç ay sonra da Cabrio versiyonunun üretimi biten BMW 700’den toplamda 180.000 adet üretildi.

Çoğunluğu, bugün halen BMW’nin yarış pilotu olan Hans Joachim Stuck’ın babası olan Hans Stuck Sr. Tarafından kullanılan 19 adet BMW 700RS modeli üretildi. 1960’da 60 yaşında olan Hans Stuck’ın kazandığı Almanya Tırmanma Yarışı, BMW’nin 1940’da Mille Miglia’dan bu yana kazandığı ilk otomobil yarışı oldu.

1961


İlk 4 silindirli modern BMW olan BMW 1500 tanıtıldı. Yeni jenerasyonun ilk öncüsü olan BMW 1500’ün ik versiyonu 1499cc gücündeydi ve 5700rpm’de 80bhp güç üretiyordu ve 1060kg ağırlığında idi. Önlerde disk frenlere ve 4 tekerlekte bağımsız süspansiyonu sahip araç 4 kapılı sedan karoserde satışa sunuldu.

Aracın üzerindeki modern mühendislik otomotiv çevrelerince hayranlıkla karşılandı ve 1962 ile 1964 arasında 23.807 aedet 1500 üreten fabrikalar isteği karşılamakta zorlandı.

BMW’nin orta sınıf aile sedan’ı olarak tanıttığı araç kısa sürede büyük bir popülerlik kazandı ve performanslı modeller isteği baş gösterdi.
Bu sayede BMW 1500 ile, BMW’nin spor sedan geleneği başlamış oldu. Otomobil severlerin gönlünde apayrı bir yer edinen BMW’nin imajı sağlam temeller ile kurulmuş oldu..

BMW 1500
Motor: Su soğutmalı sıralı 4 silindir
1499cc SOHC
Bore x Stroke: 82mm x 71mm
Sıkıştırma: 8,8:1
Karbüratör: 1 adet Solex 34PCIB (1964’te 36-40 PDSI Solex)
Güç: 5700rpm’de 80bhp
Şanzıman: 4 ileri manuel

1963
BMW 1800 piyasaya çıktı.

İlk olarak 1773cc’lik 90bhp gücünde motorla üretilen BMW 1800’ün 1800TI, 1800TI/SA şeklinde farklı modelleri sunuldu. Standart BMW 1800, 170kmh’lik bir hıza sahipti ve 0-100kmh hızlanmasını 13saniyede tamamlıyordu.

BMW 1800TI
Motor: Su soğutmalı sıralı 4 silindir
1773cc SOHC
Bore x Stroke: 84mm x 80mm
Sıkıştırma: 9,5:1
Karbüratör: 2 Solex 40 PHH
Güç: 5800rpm’de 110bhp
Şanzıman: 4 ileri manuel
Maksimum Hız: 175kmh


BMW 1800 TI/SA
Yalnızca 200 adet üretilen bu model, ilk M3 olarak kabul görebilir.




Motor: Su soğutmalı sıralı 4 silindir
1773cc SOHC
Bore x Stroke: 84mm x 80mm
Sıkıştırma: 10,5:1
Karbüratör: 2 Adet Weber
Güç: 5800rpm’de 130bhp
Şanzıman: 4 ileri manuel
Maksimum Hız: 200kmh




1964


Hubert Hahne, 28 yarışın 27sini kazanarak Almanya Pist Şampiyonu oldu. Hubet bir BMW 1800ti kullanıyordu..



BMW 1602 satışa çıktı.
ABD’ye gönderilen ilk araçlardan biridir.



1965
Allach’ta bulunan uçak motoru fabrikası satıldı ve BMW uçak motoru üretimine son verdi.

1966
3 Serisinin temelleri atılıyor. Yeni 2 kapılı BMW 1600

BMW 2000 ve 2000TI Ocak ayında üretime geçiyor.



BMW 2000
Motor: Su soğutmalı sıralı 4 silindir
1990cc SOHC
Bore x Stroke: 89mm x 80mm
Sıkıştırma: 8,5:1
Karbüratör: Solex 40 PDSI
Güç: 5500rpm’de 100bhp
Şanzıman: 4 ileri manuel
Maksimum Hız: 168kmh

BMW 2000TI
Motor: Su soğutmalı sıralı 4 silindir
1990cc SOHC
Bore x Stroke: 89mm x 80mm
Sıkıştırma: 9,5:1
Karbüratör: 2 Adet Solex 40 HH
Güç: 5500rpm’de 130bhp
Şanzıman: 4 ileri manuel
Maksimum Hız: 185kmh



1967
BMW 1600’ün cabrio versiyonu satışa çıkıyor. Kısıtlı sayıda üretilen araç kısa sürede koleksiyoncuların gözdesi haline geliyor.

1968
BMW 2002


BMW 2800CS

1970
4 Silindirin inşaatına başlanıyor. Münih’te bulunan BMW binası.

1971
Dünyanın ilk Hatchhacklerindne olan Touring modeller tanıtıldı. Bugünkü Compact BMW geleneğinin ilk temsilcilerinden sayılıyorlar.

ABD pazarı için BMW Bavaria satışa sunuldu.
BMW 3.0S/i

2,8L 180bhp
1972

Tüm zamanların en başarılı fabrika yarış takımı olan BMW M GmbH kuruldu. M GmbH aynı zamanda BMW’nin yol otomobillerini modifye ediyordu. Zamanla yol versiyonlarından çok daha farklı özelliklere sahip çok özel araçlar üreten M GmbH aynı ilk ilk yavrusu olan BMW Turbo’yu yarattı. Bu konsept M1’in ik hali olarak anılmaktadır. Ayrıca tasarımı 90’lı yılların en başarılı spor araçlarından olan BMW 8’in yaratılmasına ışık tutmuştur.
KAYNAK

0 yorum:

Yorum Gönder